De Magister menukaart – op leerjaar

De Magister menukaart, zo noemen we de lijst met uitdagende opdrachten waaruit een begaafde leerling kan kiezen. Deze lijst is niet volledig, en ook aan wijziging onderhevig (stilstand is achteruitgang), maar het geeft wel een goed idee van de mogelijkheden. Kijk er eens in, en overleg met je mentor wat de mogelijkheden zijn.

Zoals je ziet zijn er vele mogelijkheden. Je kunt de menukaart groeperen op leerjaar of op vakgebied, maar sommige onderwerpen passen bij meerdere vakken, en kunnen ook in meerdere leerjaren gedaan worden. Het hangt er maar net van af wat jij wilt, en wat jij er mee gaat doen. Je bent nu in de oriëntatie-fase, laat je niet weerhouden door mogelijke praktische bezwaren.

Kies of je wilt sorteren op    leerjaar        of op      vakgebied

<Bij leerjaar, buttons voor>  Brugklas – Tweede klas – Derde klas – Vierde klas – Vijfde klas – Zesde klas  ???

 

Brugklas

  • Wiskunde en kunst, bestaat dat?
    • Beschrijving : De Amerikaanse wiskundige George W.Hart, maakt mooie ruimtefiguren van allerlei alledaagse voorwerpen, bijv. Van papier, tandenborstels, potloden en floppy’s.
      Kijk maar eens op www.georgehart.com
    • Leerdoel : Je maakt kennis met diverse kunstzinnige vlakvullingen en onmogelijke figuren middels het maken van een 10-tal opdrachten
    • Product : Je geeft een presentatie in je klas van 10min, zodat zij ook iets weten over wiskunde en kunst.
    • Vak : Wiskunde; Leerjaar : 1
  • Wiskunde en darts
    • Beschrijving : Raymond van Barneveld was de eerste Nederlandse wereldkampioen darts en heeft dit spel razend populair gemaakt.
    • Leerdoel : Je maakt kennis met de rekenvaardigheden die nodig zijn bij darts middels het maken van een 12-tal opdrachten.
    • Product : Je geeft een presentatie in je klas van 10min, zodat zij ook iets weten over wiskunde en darts.
    • Vak : Wiskunde; Leerjaar : 1
  • Le métro de Paris
    • Beschrijving : De geschiedenis van de metro : wat is RATP? Zoek uit hoe een metrolijn loopt, hoe diep, kruist deze lijn andere, of een rivier? En naar wie of wat zijn de haltes vernoemd, waarom heeft men zo gekozen?
    • Leerdoel: Je zoekt en leert vinden op internet, en je leert wat meer over Parijs en haar geschiedenis.
    • Product : Je schrijft een leuk, lekker leesbaar verslag.
    • Vak : Frans; Leerjaar : 1
  • Organisation d’une soirée française
    • Beschrijving : Je organiseert een typische Franse feestavond voor de hele klas ! Met een thema, met Franse muziek, kleding, eten en drinken, versiering, leef je uit !
    • Leerdoel : Zoekvaardigheden, maken van een draaiboek, plattegrond, boodschappenlijst, en ondertussen doe je veel kennis op over Franse feestdagen en muziek.
    • Product : Een feestje !
    • Vak : Frans; Leerjaar : 1
  • Artiste Français
    • Beschrijving : De Franse band waar jij de grootste fan van bent, komt naar Nederland en je docent heeft kaartjes! Overtuig je docent dat jij de kaartjes moet krijgen, met een flitsende presentatie, of een spetterende karaoke act !
    • Leerdoel : Lezen van Franse websites, spreken/zingen in het Frans, maken van een spetterende show.
    • Vak : Frans; Leerjaar : 1
  • Basiscursus Spaanse taal en cultuur
    • Beschrijving : Spaans is na het Engels de taal die internationaal het meest gebruikt wordt. Het is de moedertaal van 400 miljoen mensen, en wordt natuurlijk in Spanje, maar ook in bijna alle Midden- en Zuid-Amerikaanse landen gesproken.
    • Leerdoel : Je leert de basis van de Spaanse taal, in een cursus die je geheel zelfstandig kunt doen. Daarbij leer je ook veel over de Spaanse cultuur
    • Product : Je maakt ene mondelinge of schriftelijke toets
    • Vak Spaans; Leerjaar : 1, 2 of 3

 

Tweede klas

  • Wiskunde en verpakkingen
    • Beschrijving : Verpakkingen moeten niet alleen de inhoud beschermen, ze moetne ook het artikel aanprijzen, en belangrijke informatie geven. In deze opdracht ga je de wiskundige aspecten van verpakkingen onderzoeken
    • Leerdoel : Je maakt kennis met diverse verpakkingen, designs en hun maatschappelijke relevantie.
    • Product : Je geeft een presentatie in je klas van 10min, zodat zij ook iets weten over de wiskunde in verpakkingen.
    • Vak :  Wiskunde; Leerjaar : 2
  • Présentation d’une région française
    • Beschrijving : Je maakt een presentatie over een streek in Frankrijk. Daarbij gebruik je het programma VoiceThread, waar je foto’s kunt toevoegen en teksten inspreken.
    • Leerdoel : Lezen van Franse sites, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden, en je leert het Franse land en volk beter kennen.
    • Product : De presentatie
    • Vak :  Frans; Leerjaar : 2
  • Basiscursus Spaanse taal en cultuur
    • Beschrijving : Spaans is na het Engels de taal die internationaal het meest gebruikt wordt. Het is de moedertaal van 400 miljoen mensen, en wordt natuurlijk in Spanje, maar ook in bijna alle Midden- en Zuid-Amerikaanse landen gesproken.
    • Leerdoel : Je leert de basis van de Spaanse taal, in een cursus die je geheel zelfstandig kunt doen. Daarbij leer je ook veel over de Spaanse cultuur
    • Product : Je maakt ene mondelinge of schriftelijke toets
    • Vak :  Spaans; Leerjaar : 1, 2 of 3

Derde klas

  • Wiskunde en twitteren
    • Beschrijving : Wat heeft wiskunde met twitteren te maken? Twitteren, chatten, Instagram, het zijn vormen van communicatie, waarin wiskunde een belangrijke rol speelt.
    • Leerdoel : Je maakt kennis met diverse manieren van communicatie.
    • Product : Je geeft een presentatie in je klas van 10min, zodat zij ook iets weten over de wiskunde in twitteren.
    • Vak : Wiskunde; Leerjaar : 3
  • Code en geheimschriften
    • Beschrijving : Informatie kan op diverse manieren worden doorgegeven. Als die informatie voor anderen geheim moet blijven, is er een verbazendwekkende hoeveelheid wiskunde nodig.
    • Leerdoel : Je maakt kennis met diverse codes, structuren en de wiskunde die daar bij hoort.
    • Product : Je geeft een presentatie in je klas van 10min, zodat zij ook iets weten over de wiskunde bij codes en geheimschriften.
    • Vak : Wiskunde;  Leerjaar : 3
  • Natuurkunde en zonnecellen
    • Beschrijving : Je bestudeert de werking van zonnecellen, en je bouwt een zonnecellader.
    • Leerdoel : je doet kennis op over zonnecellen en elektrische schakelingen. Je maakt zelf een printplaat, en je doet onderzoek.
    • Product : Verslag.
    • Vak : Natuurkunde; Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Bacteriën
    • Beschrijving : Hoe werken antibiotica en chemotherapeutica in op bacteriën en hoe ontstaat resistentie?
    • Leerdoel : Je leert over de bouw van bacteriën, de werking van medicijnen, en het ontstaan van resistentie.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Broeikaseffect
    • Beschrijving : Wat is het broeikaseffect, hoe wordt het veroorzaakt, en welke gevaren bestaan er? Wat is waar, wat is bangmakerij, en hoe is die kennis tot stand gekomen?
    • Leerdoel : Inzicht krijgen in de milieuproblematiek
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Fruit
    • Beschrijving : hoe werkt het rijpingsproces van fruit, en kunnen we dat beïnvloeden? Stopzetten of juist versnellen?
    • Leerdoel : Je leert hoe enzymen werken en gemaakt worden.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Groene energie
    • Beschrijving : Hoe wordt groene energie opgewekt?
    • Leerdoel : Je krijgt inzicht in de energieproblematiek, middels een literatuurstudie.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Honing
    • Beschrijving : Heeft honing een medicinale werking? Hoe wordt honing gemaakt? Hoe wordt honing bewerkt? Hoe werd vroeger honing gebruikt als medicijn? Hoe kan honing als medicijn werken? Zouden mensen honing accepteren als medicijn? En kan je een experiment opzetten om de eventuele medicinale werking van honing aan te tonen?
    • Leerdoel : Werking van enzymen en antioxidanten.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Plantenhormonen
    • Beschrijving : Wat is de invloed van hormonen op de groei van planten.
    • Leerdoel : je maakt kennis met plantkunde, met name de aanmaak en werking van hormonen.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar 3, 4 en 5
  • Alfabet
    • Beschrijving : Letters, wat zijn dat eigenlijk? Over de herkomst van ons alfabet. Ons alfabet is verrassend efficiënt met maar 26 karakters. Al zo’n 5000 jaar bestaan er geschreven teksten : spijkerschrift bij de Mesopotamiërs, hiëroglyfen bij de Egyptenaren, en een beeldschrift bij de Chinezen. Hoe is ons alfabet ontstaan, en hoe heeft  het Chinese schrift zich ontwikkeld?
    • Leerdoel : Je leert over beeldschriften en de geschiedenis van ons alfabet.
    • Product :  Je schrijft een artikel voor leeftijdsgenoten.
    • Vak : Nederlands;  Leerjaar : 3 en 4
  • Latijn : the only good language is a dead language…
    • Beschrijving : Je bestudeert de teksten van beroemde Latijnse auteurs zoals Cicero, Caesar of Ovidius, of juist van een minder beroemde auteur. Daarna kan je een creatieve verwerking maken, zoals een literaire vertaling, of een bewerking met muzikale en/of visuele aspecten.
    • Leerdoel : Je leert Latijnse teksten vertalen, je leert wat er met de teksten bedoeld werd, en je verwerkt dit tot een aantrekkelijk product
    • Product : Een creatieve verwerking van de oorspronkelijke Latijnse tekst.
    • Vak : Latijn; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • Archaïsch Grieks
    • Beschrijving : Je bestudeert teksten van Homeros (Ilias/Odyssee), Herodotus of epigrammen. Daarna kan je een creatieve verwerking maken, zoals een literaire vertaling, of een bewerking met muzikale en/of visuele aspecten.
    • Leerdoel : Je leert Griekse teksten vertalen, je leert wat er met de teksten bedoeld werd, en je verwerkt dit tot een aantrekkelijk product
    • Product : Een creatieve verwerking van de oorspronkelijke Griekse tekst.
    • Vak : Grieks; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • Klassiek Grieks
    • Beschrijving : Je bestudeert teksten van bijvoorbeel Plato, Thucydides of een tragedieschrijver. Daarna kan je een creatieve verwerking maken, zoals een literaire vertaling, of een bewerking met muzikale en/of visuele aspecten.
    • Leerdoel : Je leert Griekse teksten vertalen, je leert wat er met de teksten bedoeld werd, en je verwerkt dit tot een aantrekkelijk product
    • Product : Een creatieve verwerking van de oorspronkelijke Griekse tekst.
    • Vak : Grieks; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6

Vierde klas

  • Natuurkunde en zonnecellen
    • Beschrijving : Je bestudeert de werking van zonnecellen, en je bouwt een zonnecellader.
    • Leerdoel : je doet kennis op over zonnecellen en elektrische schakelingen. Je maakt zelf een printplaat, en je doet onderzoek.
    • Product : Verslag.
    • Vak : Natuurkunde; Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Natuurkunde Olympiade
    • Beschrijving : Natuurkunde Olympiade, een wedstrijd met theoretische en praktische vraagstukken ; zie www.natuurkundeolympiade.nl .
    • Leerdoel : Verdieping in de natuurkunde
    • Product : meedoen aan de opeenvolgende rondes
    • Vak : Natuurkunde;  Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Diagrammen met Excel
    • Beschrijving : Bij de vakken wiskunde en natuurkunde heb je met grafieken gewerkt. In deze opdracht leer je verschillende diagrammen te maken in Excel.
    • Product : Je geeft een presentatie in je klas van 10min, zodat zij ook iets weten over diagrammen maken met Excel.
    • Vak : Scheikunde; Leerjaar : 4
  •  Bacteriën
    • Beschrijving : Hoe werken antibiotica en chemotherapeutica in op bacteriën en hoe ontstaat resistentie?
    • Leerdoel : Je leert over de bouw van bacteriën, de werking van medicijnen, en het ontstaan van resistentie.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Broeikaseffect
    • Beschrijving : Wat is het broeikaseffect, hoe wordt het veroorzaakt, en welke gevaren bestaan er? Wat is waar, wat is bangmakerij, en hoe is die kennis tot stand gekomen?
    • Leerdoel : Inzicht krijgen in de milieuproblematiek
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Fruit
    • Beschrijving : hoe werkt het rijpingsproces van fruit, en kunnen we dat beïnvloeden? Stopzetten of juist versnellen?
    • Leerdoel : Je leert hoe enzymen werken en gemaakt worden.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Groene energie
    • Beschrijving : Hoe wordt groene energie opgewekt?
    • Leerdoel : Je krijgt inzicht in de energieproblematiek, middels een literatuurstudie.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Honing
    • Beschrijving : Heeft honing een medicinale werking? Hoe wordt honing gemaakt? Hoe wordt honing bewerkt? Hoe werd vroeger honing gebruikt als medicijn? Hoe kan honing als medicijn werken? Zouden mensen honing accepteren als medicijn? En kan je een experiment opzetten om de eventuele medicinale werking van honing aan te tonen?
    • Leerdoel : Werking van enzymen en antioxidanten.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Plantenhormonen
    • Beschrijving : Wat is de invloed van hormonen op de groei van planten.
    • Leerdoel : je maakt kennis met plantkunde, met name de aanmaak en werking van hormonen.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar 3, 4 en 5
  • Kanker als verkoudheid
    • Beschrijving : Kanker, niets meer dan een simpele verkoudheid? Verdiep je in de wereld van de nieuwe geneeskunde, is kanker straks een aandoening die simpel te genezen is?
    • Leerdoel : Je leert over genetica, DNA, geneeskundige ontwikkelingen, en wetenschappelijk onderzoek.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie; Leerjaar : 4 en 5
  • NLT modules
    • Beschrijving : Het vak Natuur, Leven en Technologie (NLT) wordt gegeven in modules. Veel van die modules kan je zelfstandig doorwerken. Kijk op deze website , er zit vast wel een leuk onderwerp voor jou bij. In overleg is het praktisch deel te doen in het Science Lab.
    • Leerdoel : Je leert met een ingenieursbril te kijken naar de vakken Natuurkunde, Scheikunde en Biologie
    • Product : Afhankelijk van de gekozen module
    • Vak : NLT; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • NLT modules Statistiek
    • Beschrijving : Statistiek is een belangrijk stuk gereedschap in de natuurwetenschappen. Om onverklaarbare redenen is statistiek wel een onderdeel van Wiskunde A, en niet van Wiskunde B. Als je deze leemte wilt opvullen, zijn de NLT module Meten en interpreteren, en Maak het verschil, goed te gebruiken. Deze modules zijn ook een prima voorbereiding op een daverend goed PWS.
    • Leerdoel : Je leert hoe je uit kunt rekenen of een gemeten verband of verschil op toeval berust, of zeer waarschijnlijk het gevolg is van een ander proces.
    • Product : Statistische analyse van een experimenteel resultaat.
    • Vak : NLT of Wiskunde; Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Alfabet
    • Beschrijving : Letters, wat zijn dat eigenlijk? Over de herkomst van ons alfabet. Ons alfabet is verrassend efficiënt met maar 26 karakters. Al zo’n 5000 jaar bestaan er geschreven teksten : spijkerschrift bij de Mesopotamiërs, hiëroglyfen bij de Egyptenaren, en een beeldschrift bij de Chinezen. Hoe is ons alfabet ontstaan, en hoe heeft  het Chinese schrift zich ontwikkeld?
    • Leerdoel : Je leert over beeldschriften en de geschiedenis van ons alfabet.
    • Product :  Je schrijft een artikel voor leeftijdsgenoten.
    • Vak : Nederlands;  Leerjaar : 3 en 4
  • Latijn : the only good language is a dead language…
    • Beschrijving : Je bestudeert de teksten van beroemde Latijnse auteurs zoals Cicero, Caesar of Ovidius, of juist van een minder beroemde auteur. Daarna kan je een creatieve verwerking maken, zoals een literaire vertaling, of een bewerking met muzikale en/of visuele aspecten.
    • Leerdoel : Je leert Latijnse teksten vertalen, je leert wat er met de teksten bedoeld werd, en je verwerkt dit tot een aantrekkelijk product
    • Product : Een creatieve verwerking van de oorspronkelijke Latijnse tekst.
    • Vak : Latijn; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • Archaïsch Grieks
    • Beschrijving : Je bestudeert teksten van Homeros (Ilias/Odyssee), Herodotus of epigrammen. Daarna kan je een creatieve verwerking maken, zoals een literaire vertaling, of een bewerking met muzikale en/of visuele aspecten.
    • Leerdoel : Je leert Griekse teksten vertalen, je leert wat er met de teksten bedoeld werd, en je verwerkt dit tot een aantrekkelijk product
    • Product : Een creatieve verwerking van de oorspronkelijke Griekse tekst.
    • Vak : Grieks; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • Klassiek Grieks
    • Beschrijving : Je bestudeert teksten van bijvoorbeel Plato, Thucydides of een tragedieschrijver. Daarna kan je een creatieve verwerking maken, zoals een literaire vertaling, of een bewerking met muzikale en/of visuele aspecten.
    • Leerdoel : Je leert Griekse teksten vertalen, je leert wat er met de teksten bedoeld werd, en je verwerkt dit tot een aantrekkelijk product
    • Product : Een creatieve verwerking van de oorspronkelijke Griekse tekst.
    • Vak : Grieks; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • Debatclub Desios
    • Beschrijving : Het debat speelt een belangrijke rol in onze democratie. Er is een groot verschil met discussiëren. Bij Desios leer je hoe je een debat voert over actuele ontwikkelingen.
    • Leerdoel : je leert je mondeling te uiten over maatschappelijke thema’s. Je formuleert je eigen mening, en je leeft je in in de mening van de ander.
    • Product : Deelname aan de club
    • Vak  : Maatschappijleer;  Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Fries Jeugd Parlement
    • Beschrijving : Leerlingen van tien Friese scholen bedenken gedurende drie dagen in verschillende commissies politieke plannen, die in een algemene vergadering aangenomen of verworpen worden. Aangenomen voorstellen worden uitgevoerd.
    • Leerdoel : Je leert politiek te denken en te participeren, je leert debatteren, en samenwerken in een groep.
    • Product : Deelnamen. De beste tien leerlingen van het Fries Jeugd Parlement gaan door naar het Model European Parliament.
  • Boekhouden
    • Beschrijving : basiscursus elementair boekhouden. In 1 à 1,5 jaar tijd wordt de cursus elementair boekhouden gevolgd. Verschillende vormen van administratie bij verschillende ondernemingsvormen worden behandeld.
    • Leerdoel en Product : je haalt het diploma basiskennis boekhouden
    • Vak : Management en Organisatie; Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Documentaire
    • Beschrijving : Maak een documentaire over een onderwerp dat jou interesseert. Kies bij voorkeur een onderwerp dat past bij leerstof die nu aan de orde is, zodat jouw documentaire kan dienen als hulp bij het studeren van jou en je medeleerlingen.
    • Leerdoel : Je verdiept je in de stof, je leert omgaan met het maken van films, zoals script schrijven, draaiboeken maken, camera’s opstellen en bedienen, en montagesoftware.
    • Product : de documentaire
    • Vak : Bewegen, Sport en Maatschappij;  Leerjaar : 4 en 5
  • Maak een iBook !
    • Beschrijving : Maak een iBook over een onderwerp dat jou interesseert. Kies bij voorkeur een onderwerp dat past bij leerstof die nu aan de orde is, zodat jouw iBook kan dienen als hulp bij het studeren van jou en je medeleerlingen.
    • Leerdoel : Je verdiept je in de stof, je moet je kennis ordenen, structureren, om het over te kunnen brengen, en je leert werken met iBook Author.
    • Product : iBook
    • Vak : Bewegen, Sport en Maatschappij; Leerjaar : 4 en 5

Vijfde klas

  • Natuurkunde en zonnecellen
    • Beschrijving : Je bestudeert de werking van zonnecellen, en je bouwt een zonnecellader.
    • Leerdoel : je doet kennis op over zonnecellen en elektrische schakelingen. Je maakt zelf een printplaat, en je doet onderzoek.
    • Product : Verslag.
    • Vak : Natuurkunde; Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Natuurkunde Olympiade
    • Beschrijving : Natuurkunde Olympiade, een wedstrijd met theoretische en praktische vraagstukken ; zie www.natuurkundeolympiade.nl .
    • Leerdoel : Verdieping in de natuurkunde
    • Product : meedoen aan de opeenvolgende rondes
    • Vak : Natuurkunde;  Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Vuurwerk
    • Beschrijving : Vuurwerkshows hebben als doel de vreugde te verhogen. In deze opdracht leer je waaruit vuurwerkmengsels bestaan en wat het effect is van verschillende toevoegingen. Je onderzoekt ook de veiligheid rondom vuurwerk. Samen met de TOA doe je ene onderzoek naar de samenstelling van commerciële sterretjes.
    • Product : Kort onderzoeksverslag
    • Vak : Scheikunde; Leerjaar : 5
  •  Bacteriën
    • Beschrijving : Hoe werken antibiotica en chemotherapeutica in op bacteriën en hoe ontstaat resistentie?
    • Leerdoel : Je leert over de bouw van bacteriën, de werking van medicijnen, en het ontstaan van resistentie.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Broeikaseffect
    • Beschrijving : Wat is het broeikaseffect, hoe wordt het veroorzaakt, en welke gevaren bestaan er? Wat is waar, wat is bangmakerij, en hoe is die kennis tot stand gekomen?
    • Leerdoel : Inzicht krijgen in de milieuproblematiek
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Fruit
    • Beschrijving : hoe werkt het rijpingsproces van fruit, en kunnen we dat beïnvloeden? Stopzetten of juist versnellen?
    • Leerdoel : Je leert hoe enzymen werken en gemaakt worden.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Groene energie
    • Beschrijving : Hoe wordt groene energie opgewekt?
    • Leerdoel : Je krijgt inzicht in de energieproblematiek, middels een literatuurstudie.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Honing
    • Beschrijving : Heeft honing een medicinale werking? Hoe wordt honing gemaakt? Hoe wordt honing bewerkt? Hoe werd vroeger honing gebruikt als medicijn? Hoe kan honing als medicijn werken? Zouden mensen honing accepteren als medicijn? En kan je een experiment opzetten om de eventuele medicinale werking van honing aan te tonen?
    • Leerdoel : Werking van enzymen en antioxidanten.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar : 3, 4 en 5
  • Plantenhormonen
    • Beschrijving : Wat is de invloed van hormonen op de groei van planten.
    • Leerdoel : je maakt kennis met plantkunde, met name de aanmaak en werking van hormonen.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie;  Leerjaar 3, 4 en 5
  • Kanker als verkoudheid
    • Beschrijving : Kanker, niets meer dan een simpele verkoudheid? Verdiep je in de wereld van de nieuwe geneeskunde, is kanker straks een aandoening die simpel te genezen is?
    • Leerdoel : Je leert over genetica, DNA, geneeskundige ontwikkelingen, en wetenschappelijk onderzoek.
    • Product : Verslag
    • Vak : Biologie; Leerjaar : 4 en 5
  • NLT modules
    • Beschrijving : Het vak Natuur, Leven en Technologie (NLT) wordt gegeven in modules. Veel van die modules kan je zelfstandig doorwerken. Kijk op deze website , er zit vast wel een leuk onderwerp voor jou bij. In overleg is het praktisch deel te doen in het Science Lab.
    • Leerdoel : Je leert met een ingenieursbril te kijken naar de vakken Natuurkunde, Scheikunde en Biologie
    • Product : Afhankelijk van de gekozen module
    • Vak : NLT; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • NLT modules Statistiek
    • Beschrijving : Statistiek is een belangrijk stuk gereedschap in de natuurwetenschappen. Om onverklaarbare redenen is statistiek wel een onderdeel van Wiskunde A, en niet van Wiskunde B. Als je deze leemte wilt opvullen, zijn de NLT module Meten en interpreteren, en Maak het verschil, goed te gebruiken. Deze modules zijn ook een prima voorbereiding op een daverend goed PWS.
    • Leerdoel : Je leert hoe je uit kunt rekenen of een gemeten verband of verschil op toeval berust, of zeer waarschijnlijk het gevolg is van een ander proces.
    • Product : Statistische analyse van een experimenteel resultaat.
    • Vak : NLT of Wiskunde; Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Latijn : the only good language is a dead language…
    • Beschrijving : Je bestudeert de teksten van beroemde Latijnse auteurs zoals Cicero, Caesar of Ovidius, of juist van een minder beroemde auteur. Daarna kan je een creatieve verwerking maken, zoals een literaire vertaling, of een bewerking met muzikale en/of visuele aspecten.
    • Leerdoel : Je leert Latijnse teksten vertalen, je leert wat er met de teksten bedoeld werd, en je verwerkt dit tot een aantrekkelijk product
    • Product : Een creatieve verwerking van de oorspronkelijke Latijnse tekst.
    • Vak : Latijn; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • Debatclub Desios
    • Beschrijving : Het debat speelt een belangrijke rol in onze democratie. Er is een groot verschil met discussiëren. Bij Desios leer je hoe je een debat voert over actuele ontwikkelingen.
    • Leerdoel : je leert je mondeling te uiten over maatschappelijke thema’s. Je formuleert je eigen mening, en je leeft je in in de mening van de ander.
    • Product : Deelname aan de club
    • Vak  : Maatschappijleer;  Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Faust, der Tragödie erster Teil
    • Beschrijving : Je gaat m.b.v. de reader de Faust van Goethe lezen. Faust is een 16de eeuwse wetenschapper die zijn ziel aan de duivel verkoopt. Faust wil namelijk de essentie van het menselijk bestaan doorgronden. Je zult dus met een aantal filosofische bespiegelingen te maken krijgen.
    • Leerdoel : je leert de Duitse taal te analyseren, je maakt kennis met filosofie, en je vergroot je algemene kennis.
    • Product : Je geeft een presentatie in je klas, zodat zij ook iets weten over de Faust van Goethe.
    • Je geeft een presentatie in je klas van 10min, zodat zij ook iets weten over de wiskunde in twitteren.
    • Vak : Duits;  Leerjaar : 5 en 6
  • Boekhouden
    • Beschrijving : basiscursus elementair boekhouden. In 1 à 1,5 jaar tijd wordt de cursus elementair boekhouden gevolgd. Verschillende vormen van administratie bij verschillende ondernemingsvormen worden behandeld.
    • Leerdoel en Product : je haalt het diploma basiskennis boekhouden
    • Vak : Management en Organisatie; Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Documentaire
    • Beschrijving : Maak een documentaire over een onderwerp dat jou interesseert. Kies bij voorkeur een onderwerp dat past bij leerstof die nu aan de orde is, zodat jouw documentaire kan dienen als hulp bij het studeren van jou en je medeleerlingen.
    • Leerdoel : Je verdiept je in de stof, je leert omgaan met het maken van films, zoals script schrijven, draaiboeken maken, camera’s opstellen en bedienen, en montagesoftware.
    • Product : de documentaire
    • Vak : Bewegen, Sport en Maatschappij;  Leerjaar : 4 en 5
  • Maak een iBook !
    • Beschrijving : Maak een iBook over een onderwerp dat jou interesseert. Kies bij voorkeur een onderwerp dat past bij leerstof die nu aan de orde is, zodat jouw iBook kan dienen als hulp bij het studeren van jou en je medeleerlingen.
    • Leerdoel : Je verdiept je in de stof, je moet je kennis ordenen, structureren, om het over te kunnen brengen, en je leert werken met iBook Author.
    • Product : iBook
    • Vak : Bewegen, Sport en Maatschappij; Leerjaar : 4 en 5

Zesde klas

  • Natuurkunde Olympiade
    • Beschrijving : Natuurkunde Olympiade, een wedstrijd met theoretische en praktische vraagstukken ; zie www.natuurkundeolympiade.nl .
    • Leerdoel : Verdieping in de natuurkunde
    • Product : meedoen aan de opeenvolgende rondes
    • Vak : Natuurkunde;  Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Een buffer met pH 9,0
    • Beschrijving : Buffers spelen een belangrijke rol in het leven. In je bloed zit de ‘koolzuurbuffer’ en de ‘hemoglobinebuffer’. In lenzenvloeistof zit een Borax/boorzuurbuffer. In deze opdracht ga je een buffermengsel met pH 9,0 maken en onderzoeken.
    • Leerdoel : je kennis over buffers uitbreiden.
    • Product : Kort onderzoeksverslag.
    • Vak : Scheikunde; Leerjaar : 6
  • NLT modules
  • NLT modules Statistiek
    • Beschrijving : Statistiek is een belangrijk stuk gereedschap in de natuurwetenschappen. Om onverklaarbare redenen is statistiek wel een onderdeel van Wiskunde A, en niet van Wiskunde B. Als je deze leemte wilt opvullen, zijn de NLT module Meten en interpreteren, en Maak het verschil, goed te gebruiken. Deze modules zijn ook een prima voorbereiding op een daverend goed PWS.
    • Leerdoel : Je leert hoe je uit kunt rekenen of een gemeten verband of verschil op toeval berust, of zeer waarschijnlijk het gevolg is van een ander proces.
    • Product : Statistische analyse van een experimenteel resultaat.
    • Vak : NLT of Wiskunde; Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Latijn : the only good language is a dead language…
    • Beschrijving : Je bestudeert de teksten van beroemde Latijnse auteurs zoals Cicero, Caesar of Ovidius, of juist van een minder beroemde auteur. Daarna kan je een creatieve verwerking maken, zoals een literaire vertaling, of een bewerking met muzikale en/of visuele aspecten.
    • Leerdoel : Je leert Latijnse teksten vertalen, je leert wat er met de teksten bedoeld werd, en je verwerkt dit tot een aantrekkelijk product
    • Product : Een creatieve verwerking van de oorspronkelijke Latijnse tekst.
    • Vak : Latijn; Leerjaar : 3, 4, 5 en 6
  • Debatclub Desios
    • Beschrijving : Het debat speelt een belangrijke rol in onze democratie. Er is een groot verschil met discussiëren. Bij Desios leer je hoe je een debat voert over actuele ontwikkelingen.
    • Leerdoel : je leert je mondeling te uiten over maatschappelijke thema’s. Je formuleert je eigen mening, en je leeft je in in de mening van de ander.
    • Product : Deelname aan de club
    • Vak  : Maatschappijleer;  Leerjaar : 4, 5 en 6
  • Faust, der Tragödie erster Teil
    • Beschrijving : Je gaat m.b.v. de reader de Faust van Goethe lezen. Faust is een 16de eeuwse wetenschapper die zijn ziel aan de duivel verkoopt. Faust wil namelijk de essentie van het menselijk bestaan doorgronden. Je zult dus met een aantal filosofische bespiegelingen te maken krijgen.
    • Leerdoel : je leert de Duitse taal te analyseren, je maakt kennis met filosofie, en je vergroot je algemene kennis.
    • Product : Je geeft een presentatie in je klas, zodat zij ook iets weten over de Faust van Goethe.
    • Je geeft een presentatie in je klas van 10min, zodat zij ook iets weten over de wiskunde in twitteren.
    • Vak : Duits;  Leerjaar : 5 en 6
  • Boekhouden
    • Beschrijving : basiscursus elementair boekhouden. In 1 à 1,5 jaar tijd wordt de cursus elementair boekhouden gevolgd. Verschillende vormen van administratie bij verschillende ondernemingsvormen worden behandeld.
    • Leerdoel en Product : je haalt het diploma basiskennis boekhouden
    • Vak : Management en Organisatie; Leerjaar : 4, 5 en 6