Leerlingenraad

Problemen en klachten oplossen

Als je een probleem of een klacht hebt in je klas, dan kunnen wij die voor je oplossen. We zijn er niet om een ruzie met je mentor op te lossen, maar je kunt ons wel om hulp vragen als het gaat om bijvoorbeeld; toetsen, nakijktermijnen, ‘gratis’ herkansingen, de kantine, enzovoort.

Wist je bijvoorbeeld dat een toets binnen tien werkdagen moet zijn nagekeken? Als je binnen die tien dagen je cijfer nog niet hebt, dan is je leraar verkeerd bezig. Je kan zo’n probleem in dit geval zelf oplossen, maar lukt dat niet, dan kan je ons om hulp vragen!

Stuur gerust een mail naar [email protected].

Ideeën bedenken en uitvoeren

De leerlingenraad zit boordevol nieuwe ideeën om de school beter en leuker te maken. We moeten altijd wel een keuze maken tussen wat wel en wat niet uitvoerbaar en realistisch is. Een voorbeeld:

Het was vervelend dat de rokers op deze school geen eigen plek hadden om te roken. Dit was namelijk vervelend voor de rokers zelf, maar ook voor andere leerlingen die last van de rook hebben. Om de rokers dan maar meteen van het schoolterrein te verbannen vonden wij niet goed, omdat het probleem zich op deze manier alleen maar zou verplaatsen. Daarom leek het ons een goed idee dat er een rokershok kwam voor leerlingen, hierin kan je overdekt gaan roken en hebben andere leerlingen er geen last van. Dit plan hebben wij voorgelegd aan de directie, en is uiteindelijk uitgevoerd!


Onderwijs verbeteren

Wij willen dat iedereen op de RSG nuttige lessen krijgt van goede docenten. Je moet op school zitten omdat je wat leert en goed voorbereid wordt op de toekomst. Wij willen niet dat je alleen maar op school zit ‘omdat het moet’, maar dat je uiteindelijk ook met plezier naar school gaat. Dat is soms moeilijk, maar we proberen wel altijd, in overleg met andere mensen, de school structureel te verbeteren. Zo denken we onder andere mee over de indeling van lessen, kwaliteit van docenten, hebben we meegeschreven aan het leerlingenstatuut en proberen we regelmatig onder leerlingen te peilen hoe ze over bepaalde kwesties denken.