Moestuinlessen

Je eigen moestuin verzorgen! Het vak Dienstverlening en Producten in de tweede klas GT, BK en BB staat helemaal in het teken van deze duurzame en groene leefomgeving. De moestuin is het thema waarbinnen dit wordt aangeboden. Preciezer nog; “de Makkelijke Moestuin”. Het inmiddels bekende moestuinboek van Jelle Medema ‘de Makkelijke Moestuin’ is ons lesboek geworden waaruit de kinderen hun informatie halen.

Jelle noemt zichzelf een luie puber waarmee hij goede resultaten haalt in de moestuin. Dat moeten wij natuurlijk ook kunnen op school! Naast het boek van Jelle gebruiken we een lesboek met opdrachten, geschreven door onszelf. Omdat de insteek duurzaam is, doen we zoveel mogelijk biologisch. Onbewerkt hout, milieuvriendelijke bestrijdings- of schoonmaakmiddelen (zelf gemaakt), biologische tuingrond, biologische zaden en biologisch koken. Een bijkomend effect is dat het leuk is om contact te hebben met de leveranciers van de grond, de vermiculiet (soort gesteente dat water kan vasthouden) en de zaden. Stuk voor stuk zijn zij enthousiast over onze lessen. Het helpt dat we met elkaar op een duurzame lijn zitten. Ik krijg tips van hen en zij zien hoe belangrijk zij zijn voor onze kinderen.

Gedurende het hele tweede schooljaar werken we aan voorbereiden op het plaatsen en verzorgen van de bak. De kinderen komen van alles tegen. Ze worden als het ware ondergedompeld in vele lichamelijke (vaak technisch), mentale en sociale vaardigheden. Denk aan; goed werken met enkele computerprogramma’s, lezen, samenwerken, overleggen en discussiëren, reflecteren, plannen, ontwerpen, meten, zagen, timmeren, toch doorwerken als het koud en miezerig is, vuile handen maken, de bak verzorgen, oogsten enzovoorts. Allemaal zaken die later van pas komen bijvoorbeeld bij een vervolgopleiding. We bieden enkele modulen aan die zijdelings met dit thema te maken hebben zoals etikettenleer, zwerfafval en keurmerken. Dit schooljaar zijn we er mee begonnen. We komen vele kinderziekten tegen die we in de loop van het jaar oplossen.

Het is mooi om te zien dat bijna alle kinderen het leuk vinden. Er ontstaat een nieuwsgierigheid naar “hun” tuintje. Wat komt er allemaal op? Je ziet de vreemdste capriolen als ze gaan meten, zagen en timmeren. Kijk niet vreemd op als het kaartje waar de plantennamen  op staat ondersteboven in de grond wordt gestoken. Het verschil tussen de teams (de kinderen werken in tweetallen) is goed te zien. Een aantal hoor je niet, ze werken stug door en leveren kwaliteit af, anderen breekt het werk onder de vingers af en hebben veel hulp nodig, maar bijna iedereen komt met wat aanwijzingen een heel eind.

Het is inmiddels begin mei en veel plantjes zoals sugarsnaps, spinazie, radijsjes komen boven ondanks het veel te koude weer van de afgelopen weken. Omdat de kinderen maar een blokuur per week de tuin in kunnen en de bakken op een grasveld staan komt er extra werk bij. We moeten zelf met 75 meter slang de tuinen extra sproeien en met een rolmaaier tussen de bakken maaien. De kinderen trekken zelf het gras naast de bak weg.

 

In een eerder stadium liep ik tussen de net aangelegde bakken om EHBM te verrichten (Eerste Hulp Bij Moestuinaanleg): extra schroeven erbij, spijkers dieper inslaan, grond goed mengen, knoopwerk herstellen,kortom het technisch tekort van de kinderen aanvullen.Het is erg leuk om dit samen met de  kinderen en mijn collega’s te doen. Zeker op een zonnige dag.

Namens de D & P docenten van klas 2,

door: docent Steven van Schendel