Lipgloss, mascara en tandpasta maken

zelf-cosmetica-maken

Voor de afronding van het vak scheikunde kropen de leerlingen van havo 3 vorige week in de huid van analytisch chemicus. De opdracht was: zelf lipgloss, haargel, deodorant, lippenstift, tandpasta, shampoo en mascara maken. Ze maakten zelf een cosmeticaproduct en leerden waarom bepaalde ingrediënten zijn toegevoegd. ‘Consumenten willen weten wat ze op hun lichaam smeren, schoonheidsspecialisten en andere professionals willen weten waar ze elke dag mee werken, (huid)artsen willen weten of er mogelijke componenten in zitten die bijeffecten kunnen veroorzaken, scholieren willen weten hoe een product is opgebouwd en “hoe het werkt” omdat ze een werkstuk moeten maken en controleurs willen zich breed verdiepen in hun vakgebied. Daarnaast wil natuurlijk iedereen weten of een product veilig is’ legt Scheikunde docent Vanessa Bonifacia uit.

‘Naast het ontwikkelen van het product maken de leerlingen nog een brochure en reclamespot. In de reclamespot krijgt de consument informatie over de werking van het product en geven ze een korte presentatie hierover’, vertelt Vanessa.